Місто людей: графіка шістдесятників

У роботах Алли Горської, Віктора Зарецького, Олександра Дубовика, Олекси Захарчука, Ігора Григор’єва, Акима Левича ми бачимо цей позбавлений ідеології Київ та портрети його мешканців.
Об’єднує добірку дещо невловиме “шістдесятницьке”, промовисто присутнє у кожній роботі цих дуже різних за манерою авторів. У влучно переданих знакових урбаністичних деталях та ситуаціях, як то обриси правого берега або зимова риболовля на закрижанілому Дніпрі. Але також на формальному рівні: кольорових акцентах, характері графічної лінії та штрихів. У характерних зачісках та одязі, які, здається, так ніколи і не вийшли з моди. Але також у самій манері моделей сидіти або тримати спину. Разом ці міські епізоди та людські типажі утворюють характерний образ Міста і Людини шістдесятих, легковпізнаваний завдяки радянському кінематографу, розтиражований масовою культурою. Але викристалізований саме у мистецтві візуальному.

Попри таку стилістичну конгеніальність своєму часу, роботи не видаються чимось на кшталт старих листівок або документальних зарисовок з ностальгічним присмаком “прекрасної доби, що минула”. Ці акварелі, кольорові та чорно білі рисунки, начерки, ескізи зрозумілі, близькі – навпрочуд сучасні.

Як 70 років тому, наше місто залишається полігоном ідеологічних смислів, хоч і зовсім іншої ідеології. В радянські роки ці смисли транслювала держава на рівні урбаністичного планування та оздоблення міста. Нині це неоліберальні цінності, якими зкерований усе помітніший дискомфорт міського життя.
Але лишаються візуальні константи, які були і є незайманними, які дозволяють упізнати та прийняти місто попри його трансформації. Очистити міський пейзаж від зайвого та закарбувати образну суть було для художників жестом присвоєння міста собі та своїм сучасникам. Вони відвоювали його для нас – глядачів з майбутнього. Ми не конче маємо упізнати себе в цих роботах. Але точно маємо шанс краще зрозуміти себе та свою роль у подальшій історії нашого міста.

Кураторська консультація: Ольга Балашова та Лізавета Герман.
ВХІД ВІЛЬНИЙ за наявності вхідного квитка на територію музейного комплексу Софія Київська (100 грн. – повний, 50 грн. – пільговий)